12 greseli de incepator pe WordPress + 1 Bonus

Am decis sa scriu un articol-rezumat, pe care il voi dezvolta intr-o mini-serie de cateva articole care trateaza partea de inceput a bloggingului pe WordPress. Sunt cateva greseli de incepator frecvente, unele nu sunt greseli ci scapari care pot face lucrurile mult mai simple si mai frumoase. Iata mai jos lista alcatuita de mine, fara sa am pretentia ca este finala sau exhaustiva:

1. Ratarea celor mai bune Plugin-uri

Toti cei care au auzit de WordPress au aflat cat de fabuloase sunt pluginurile. Cat de valoroase, cat de importante si cum a transformat modul in care este folosit WordPress-ul. Daca ar fi sa fac un top personal al celor mai bune pluginuri, as mentiona:

  • Auto Featured Image
  • BWP Google XML Sitemaps
  • Google Analytics for WordPress
  • Jetpack by WordPress.com
  • One-Click Child Theme
  • Regenerate Thumbnails
  • Shortcodes Ultimate
  • WordPress SEO

Mai multe detalii despre pluginuri, aici.

12+1 greseli de incapator pe wordpress Cel mai important lucru la un plugin este sursa din care provine. Daca cel care a dezvoltat pluginul nu ofera update-uri, nu ofera suport si in general nu e de gasit sfatul meu este sa nu instalezi deloc pluginul. Sursele mele preferate pentru pluginuri sunt cei de la Automattic, Yoast, si cei care au dovedit ca fac lucrurile cu pasiune si  determinare.

2. Neglijarea backupurilor

Cauzele pentru care ai putea pierde totul sunt nenumarate. De la erori ale tale, ale celor de la server, la actiuni intentionate indreptate impotriva ta, pana la...Politie. Despre backup-uri, aici gasesti mai multe detalii. Pe scurt: fa-ti backup-uri, si fa-le in doua locatii separate: pe hard si online (Drive, Dropbox, etc.).

3. Folosirea unor structuri de URL neprietenoase

  • http://www.corcodus.ro/?p=123
  • http://www.corcodus.ro/2014/04/09/sample-post/
  • http://www.corcodus.ro/2014/04/sample-post/
  • http://www.corcodus.ro/archives/123
  • http://www.corcodus.ro/2014/04/09/sample-post.html

Astea sunt cateva dintre optiunile pe care le-am intalnit. Toate par in regula, la prima vedere. Insa secretul este: cu cat URL-ul e mai scurt, cu atat e mai bine. E mai simplu, mai curat, mai usor de gasit. URL-ul este principala unealta de optimizare a unei pagini pentru a fi gasita cu usurinta. Orice caractere in plus incarca in mod inutil. De la Settings-> permalinks (wp-admin/options-permalink.php) poti selecta o alta structura mai prietenoasa. Am sa revin cu un scurt articol despre motivele pro si contra modificarii structurii URL-urilor. In principiu, orice modificare afiseaza pozitia in motoarele de cautare, cel putin temporar.

Mai multe detalii despre URL-uri, aici.

4. Nefolosirea unor surse de analiza de trafic

E destul de simplu de inteles: E ca si cum ai conduce noaptea, cu ochelari de soare, fara faruri. Daca nu stii cine te citeste, cat timp si mai ales cat de mult, pierzi informatii pretioase. Instalarea codurilor de analiza se poate face simplu si usor, exista multe pluginuri specializate. Pentru Google, recomand pluginul de la Yoast.

5. Nefolosirea uneltelor puse la dispozitie in Webmaster tools

Se aplica cele de mai sus X 2. Pentru ca in contul de Webmaster se poate trimite spre Google un sitemap pentru indexare mai rapida, si pentru ca aici apar eventualele penalizari pe care site-urile le pot primi de la Google. Si de obicei sunt insotite si de metode de a scapa de penalizare. Nu ai vrea sa ratazi asa ceva, nu?

6. Semnarea virtuala a articolelor: Google autor Markup Facebook Authorship

In clipa asta, in Google, orice articol scris de mine pentru Google, apare semnat cu numele meu. Si orice articol duce si spre un profil de Google+. Asta nu imi aduce doar vizite pe G+ ci si garantia ca Google stie cine scrie la mine pe site, si stie cui ii apartin textele mele. In eventualitatea unor furturi de continut, lucrurile devin mult mai simple.

Facebook a introdus recent Author Markup. Pentru a beneficia de acest lucru e nevoie de introducerea in headerul site-ului a unui meta-tag care indica autorul articolelor.
El va avea aceasta forma:

<meta property="article:author" content="https://www.facebook.com/alexandragiula" />

Puteti face asta in diferite moduri, dar varianta cea mai simpla (pentru Wordppress, daca folositi deja pluginul de SEO de la Yoast), este sa completati in profilul de user linkul de facebook, si sa porniti pentru facebook optiunea de a adauga toate meta-tag-urile prin dashboard-ul de la WordPress SEO.  Detalii aici.

7. Nefolosirea unui Gravatar

Un cont de Gravatar se face automat cu inregistrarea pe WordPress.com. Avand in vedere ca multe dintre pluginurile importante de la Automattic necesita o conexiune cu wordpress.com, pune-ti deoparte 5 minute pentru completarea profilului de Gravatar. In loc de o iconita anonima, peste tot pe unde apar comentarii facute cu acest cont, vor aparea si logo-ul/numele/poza de profil si linkurile completate acolo. E echivalentul unei carti de vizita, sau cel putin pe aproape.

8. Utilizarea favicon implicit, sau nefolosirea faviconului

Eu am o floricica alba, derivata din logo-ul site-ului si care indeplineste acest rol. Pentru toti clientii mei am facut si instalat cate o imagine similara ca favicon, care indeplinste doua functii: - Ii spune vizitatoruluic are este tab-ul cu site-ul respectiv - Cand cineva pune un site in bookmarks in face mai usor de recunoscut. Faviconul apartine deja de elementele de recunoastere ale unui brand.

9. Ignorarea vizitelor de pe mobil/device-uri

O tema de wordpress responsive devine din ce in ce mai importanta. Exista inclusiv solutii gratuite care arata bine, si care functioneaza decent. In cazul in care asa ceva e prea dificil, puteti incerca o tema separata pentru mobil. Exista pluginuri care fac acest lucru cu usurinta.

10. Supraincarcarea cu informatii

Fie ca e vorba de widgeturi, de pluginuri care adauga o seama de lucruri "extra", de la pop-up-uri cu reclame pana la alerte de stiri, uneori tindem sa oferim multe, multe lucruri pe site-urile noastre. Asta nu e mereu un lucru bun, pentru ca distrage si oboseste. Focalizarea vizitatorilor pe continut (pe cel mai important lucru oferit de site) va garanta si ca acestia petrec mai mult timp alaturi de randurile tale dar creste si sansele ca ei sa revina. In categoria "prea mult" intra si imaginile de tip GIF, bannerele de tot felul si elementele audio care apar din senin in browser.

11. Neactualizarea WordPress-ului

Poate una dintre cele mai dese cauze pentru care hackerii wannabe exista. Update-urile de WordPress contin intotdeauna elemente de securitate si lucruri utile. Neactualizarea la timp pune in pericol nu doar site-ul tau, ci tot restul site-urilor care impart acelasi server cu al tau. E o dovada de precautie si atentie si mai mult decat orice e util si important. Detalii despre modul in care se poate face in siguranta update-ul de WordPress, aici.

12. Alegerea unei teme gresite

Aici e mult de comentat, dar pe scurt: Nu alege ceva ce ti-ar placea doar tie. Site-ul tau, daca doresti sa fie citit, trebuie sa placa celor carora li se adreseaza. Trebuie sa fie aerisit, bine structurat si usor de citit. Verifica ce face concurenta. Verifica site-urile cu trafic mare, si incearca sa pastrezi lucrurile bune si interesante de acolo. Desigur, amprenta personala trebuie sa existe. Dar nu intr-o asemenea masura incat tu sa fii singura persoana care se simte bine cu ceea ce vede.

13. Pastrarea userului admin si a functiei de administrator pentru el

Simplu si eficient: un username diferit si greu de ghicit (neafisat pe site, evident) si cu o parola puternica si sigura sunt prima linie de aparare impotriva unui atac de hacking. Asa ca schimba-le. Sterge userul admin definitiv. NU afisa pe site username-ul, ci mai degraba numele si prenumele tau (ajuta si pt. #6 🙂 ). Si asa, stii ca esti mai in siguranta. Ce alte idei ar mai fi aplicabile? Aveti de impartasit si alte greseli de incepatori? Solutii? Astept comentariile voastre.

20 răspunsuri la “12 greseli de incepator pe WordPress + 1 Bonus”

Citind acum toate astea, constat că și blogul meu are niște probleme… Aștept articolul referitor la structura link-ului deoarece al meu, după cum ai văzut probabil, e lung, foarte lung :)) Mă gândesc totuși că dacă schimb acum (după apreoape 5 ani) structura link-ului, o să am o grămadă de link-uri cu probleme.

alaxandra

Vei avea o cadere in vizite/cautari pe termen scurt.
Depinde insa ce doresti pe termen lung:

Ce arata mai bine?

http://nighton.ro/2014/04/11/emotii-zilnice.html
sau
http://nighton.ro/emotii-zilnice ? 🙂

A doua variantă, evident. Deci mă sfătuiești să-l schimb cât mai rapid?

alaxandra

Te sfatuiesc sa te gandesti serios sa faci asta, da.

Ah, si URL-urile ar trebui sa aiba o lungime maxima de 100 de caractere, cu tot cu baza, in cazul tau http://nighton.ro. 🙂

Minunat, cred ca e o buna trecere in revista si pentru cei care nu mai sunt incepatori. Astept cu interes punctul 1 😀

Lucrez la o tema noua pentru blog si cum imi propun sa folosesc tot mai putine plugin-uri (pe alea simple le implementez direct in tema) mai am totusi niste puncte sensibile pe care le notez aici ca zone de interes:
– caching (am avut Total Cache, dar e parca mult prea mare…),
– generarea de imagini featured (inca nu stiu daca vreau asta),
– organizarea imaginilor in foldere tematice (si nu pe an si luna),
– auto sharing pe retele sociale.

La capitolul dilema sunt cu Jetpack-ul care pare minunat, dar are mult prea multe feature-uri, iar in variantele dedicate nu are combinatiile pe care le vreau eu.

alaxandra

Buna Claudia,

Multam de comentarii. 🙂
Pai hai sa vedem:

a. WP Super Cache, se comporta minunat. Am avut rezultate bune cu el, si setarile sunt flexibile si faine.
b. In functie de tema, poti dori sau nu asta. Eu prefer varianta asta. Am tot schimbat teme in ultima perioada si a fost tare la indemana.
c. Aici nu am experienta. Nici nu stiu sa zic daca e sau nu fezabil. Dar inteleg de ce doresti tu asta.
d. Jetpack face auto-share. Eu am cuplat cu el si networkedblogs si IFTTT, un serviciu dragutel care automatizeaza niste legaturi intre servicii.

JetPack e un plugin bun, si fiabil. Oriunde pot folosi ceva integrat in el, folosesc fara griji, pentru ca e de la Automattic si stiu ca sansele de conflicte cu WP sunt minimale. 🙂

Eu multumesc de raspunsuri ca de intrebat nu-i greu 😀
Am retinut, Super Cache si Jetpack si dupa aia mai vad daca mai am nevoie si de altceva 😀

Dar inca o intrebare legata de featured images: unele teme (pe langa ce face WP-ul urmand setarile pentru Media) creeaza noi si noi imagini dupa regula: nume-imagine-WxH.jpg, unde W = width, H – height. Stiu de ce se intampla de asta, dar rezultatul inseamna un continut de folder uploads multiplicat de n ori.

Tot acolo isi pun thumbnail-uri si unele pluginuri de related posts si in final parca singura optiune ramane select all + delete all 😀
Stiu ca sunt niste plugin-uri gen Image Cleanup, dar dupa ce l-am rulat nu m-am indurat sa fac vreo… „curatenie”.

Calin Valean

De ce sint mai ok url-urile mai scurte? Avem situl de la firma pe wordpress si eu ma chinui sa am cuvinte relevante in url.

alaxandra

Doua motive:

1. Url-urile mai scurte au rata de click-through mai mare.
2. Google truncheaza url-urile in afisarea in cautari, si userii au mai multa incredere in alea pe care le pot citi.
3. Indexarea unui URL se face de la stanga la dreapta, si cuvintele sunt cu atat mai importante cu cat sunt mai aproape de radacina. In constructia de fata a URL-ului acestei postari:

http://www.corcodus.ro/12-greseli-de-incepator-pe-wordpress-1-bonus

Cuvantul „greseli” are o greutate si semnificatie mult mai mare decat cuvantul „bonus”. 🙂

Si as putea cu seninatate sa sterg prepozitiile, conjunctiile si alte elemente irelevante, avand grija sa pastrez o oarecare coerenta a URL-ului, de dragul userului final.

„Google autor Markup” prima data cand aud de el. Posturile mele se duc implicit pe un cont de google plus insa (asociat blogului). se poate folosi si in wp.com sau doar org?

alaxandra

Eh, in general i se spune Google Authorship.

Trebuie sa ai un cont de G+ asociat cu blogul, si sa iti apara numele langa fiecare postare.

https://plus.google.com/authorship – investigheaza.

errr am cont pe care postez de pe blog dar „asociat blogului” nu stiu ce inseamna in acest context. merg postarile automat insa pe cont am numele meu nu al blogului. merci de link. investighez

alaxandra

spor la munca de detectiv. 🙂 nu e chiar asa greu pe cat pare.

am senzatia ca e suficient sa fie pe blog prezent link spre google+. then again, verifica si tu. e mai bine asa, sunt mai multe metode de verificare a authorshipului.

Il aveam deja activ. E suficient sa fie link (am schimbat sa fie rel=author in el) si sa legi in profilul tau blogul la contributor to. sunt 2 metode dar doar asta merge dc nu ai host pe domeniu propriu. Merci!

alaxandra

Great! Ma bucur! 🙂

Spor la scris, acum. Ah, si ai grija ca profilul de G+ sa fie bine pus la punct. 🙂

ala era deja pus la punct in momentul cand l-am linked cu blogul 🙂 din pacate e cel in limba romana si nu prea sunt eu activa pe el…

Lasă un răspuns

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

' skin='skin1'}}

Fac parte din:

Facebook:

Publicitate: