Cum sa NU faci social media pe facebook

Reteta e simpla, si difera doar in gradul de pricepere „la butoane”.

Prima varianta: ai un business si ai auzit ca e bine sa fii si pe facebook. Si mai stii si ca cu cat esti mai direct, e cu atat mai bine. Sa zicem ca te ocupi cu acea parte a spectrului de afaceri la care oamenii se gandesc mai putin: pompele funebre.

 

Asa ca iti faci si tu un cont, si pentru inceput iti chemi prietenii din liceu, matusile, amicii de bere, etc. Dai add, de fapt, oricui iti iese in cale. Cand facebook te blocheaza, astepti putin si apoi o iei de la capat:

facebook penalizeaza adaugarea de prieteni prea multi

Pentru ca nu poti sa spui: „Vand sicrie”, ca nu e frumos in lic sa iti faci public numele firmei, te multumesti doar cu numele sectorului de business. La un moment dat insa, decizi ca ai suficienti „prieteni” si iti schimbi numele cu cel „mai oficial”.

Aici scenariul difera „cu cateva grade deviatie”, pentru cei mai priceputi la setarile facebook: se transforma din cont simplu in fanpage, si o iai de la capat cu promovatul de business pe facebook.

Daca insa nu te pricepi mai deloc, si ghidul tau de social-media si www  este editia electronica a ziarului „Libertatea” sau „Click” (hai sa fim sinceri, lucrurile nu stau bine nici la case mai mari) faci ceva de genul asta:

Sau ceva de genul asta:

cum-sa-nu-faci-social-media-facebook

Nici una dintre cele doua variante de mai sus nu este recomandabila, si nu ma apuc sa explic in acest punct de ce.

Mai exista si varianta in care ajungi aproape de limita de prieteni, si atunci iti faci o pagina de facebook in completarea contului de utilizator detinut deja. Si aici incepe un dans interesant: duplicarea informatiei in ambele parti, spamul facut te miri pe unde (inclusiv pe la alte pagini de facebook etc.):

Linkuri nesolicitate, fara explicatii, fara „Buna ziua”, fara nimic:

download (27)

linkurile nesolicitate sunt spam.

Cont de utilizator care incearca integrarea unei pagini de facebook:

cont utilizator - trebuie migrat spre fanpage

In captura de ecran de mai sus, avem un caz specific, dar des intalnit:

Un business/brand care a inceput promovarea pe facebook cu un cont de utilizator, a ajuns aproape de limita de 5000 de prieteni, si a lansat si o pagina. Cu un numar de fani foarte mic. La fel si aici:

cont utilizator - trebuie migrat spre fanpage 2

Cel mai deranjant lucru in cazul al doilea (lasand la o parte nevoia de adaptare a continutului pentru o retea sociala, si pentru a face publicitate unui brand) este faptul ca printr-o simpla raportare de catre 2-3 persoane acestia isi pot pierde contul, prietenii si vanity URL-ul pe care le au acum. Deoarece utilizarea unui cont de utilizator in acest mod este impotriva regulilor facebook (si pe buna dreptate). Acelasi lucru este valabil si pentru al doilea exemplu.

Pe mine personal ma deranjeaza cand imi dau add diverse firme, organizatii si alte persoane juridice, pe facebook. Daca vreau o relatie cu business-ul, produsul, brand-ul respectiv ma duc singura si caut si dau like.

Insa ce as dori sa se retina este urmatorul lucru:

Persoanele care au impresia ca folosind pentru afacerea lor/produsul lor/magazinul lor online un cont de utilizator vor reusi cumva sa „pacaleasca” algoritmii facebook si vor fi in felul asta mai vizibili se inseala.
Continuand sa procedati in felul asta va puenti munca in pericol si trimiteti semnale in jur ca nu aveti oameni priceputi care sa se ocupe de ce e nevoie. Si se naste intrebarea: la fel e si cu celelalte lucruri pe care le vindeti?

Facebook  nu va arata postarile voastre asa-zisilor prieteni din lista voastra daca ei nu sunt interesati de voi: daca nu comenteaza, daca nu dau like des la postarile voastre, daca nu va viziteaza profilul.
Secretul vizibilitatii pe facebook si pentru utilizatorii simplii si pentru branduri este continutul de calitate care atrage atentie si oameni in jurul sau.

Singura diferenta este ca pe un fanpage aveti la indemana si uneltele de masurare a activitatii, si posibilitatea sa faceti publicitate platita (mult mai buna ca spam-ul, va promit!), si nici nu sunteti in pericol ca facebook sa va stearga tot ceea ce ati realizat pana acum pe facebook.

P.S. Despre problema asta cam generalizata a folosirii facebook-ului intr-un mod gresit  a scris si Irina Bartolomeu, aici: Social Media. Asa NU!

alaxandra

Owner la CloudBerries
Sunt pasionata de frumos, de internet si de comunitati. De tot ce inseamna Open Source. De animale. Detin doua pisici si un acvariu "mititel" de 130 l.

Sunt Managing Partner la cea mai faina agentie de WordPress Cloudberries, si impreuna cu sotul meu o crestem dintr-un start-up de webdesign in ceva ce va insemna managementul prezentei online pentru clienti super-faini. 🙂

Ultimele postari ale lui alaxandra (vezi toate)



Care este parerea ta?