Bounce Rate: Definitie, Opinii, Resurse

Am intalnit deseori termenul de bounce-rate in conversatii alarmiste printre detinatori de site-uri si bloguri. Cat conteaza, de ce conteaza, care e problema majora cu userii care pleaca, samd.
Asa ca am purces la o investigatie care s-a incheiat cu niste clarificari pentru mine, cu niste citate de la doua persoane extrem de competente intr-ale SEO-ului, si cu cateva resurse suplimentare pe care va invit sa le cititi cu atentie.

BOUNCE RATE

 

Definitii:

Bounce rate reprezinta procentajul de vizitatori care intra intr-un site si care apoi „sar” (ies, pleaca din site) in loc sa continue navigarea in interiorul aceluiasi site.

Bounce rate poate fi o metoda de a masura/cuantifica eficienta unui site in a-si incuraja vizitatorii sa isi prelungeasca vizita. Este exprimat in procente si reprezinta proportia de utilizatori care isi incheie vizita pe prima pagina din acel site pe care si ajung.

Exit rate este un alt termen folosit in analiza traficului de site-uri, uneori e confundat cu bounce-rate. De fapt, exit-rate este procentajul de vizitatori care in mod activ aleg sa paraseasca un site de pe o pagina data, asta dupa ce au vizitat una sau mai multe pagini din acel site. Este vorba de numarul de vizitatori care ies din site, printr-o pagina data.

Metode de manipulare al bounce-rate-ului raportat de Google Analytics/Ce e in neregula cu ce afiseaza Google Analytics:

Intrucat un bounce rate masurat corect presupune ca utilizatorul sa nu efectueze nici o actiune intermediara (in speta, nici un click), pe pagina pe care a intrat in afara de a iesi, exista metode de a manipula bounce rate-ul raportat:

a. Pop-ups, cu facebook-like, sau abonare la newslettere sau alte lucruri promotionale
b. Videoclipuri/Fisiere audio cu auto-play, care obliga userul sa le opreasca
c. Live-Chat, care se initializeaza singur
d. Prea multe linkuri externe: blogroll, linkuri de social media, reclame.
e. Instalarea codului de GA de mai multe ori per/pagina, sau prin mai multe metode (de ex. : folosind un plugin, si implementand codul manual in fisierele temei). In general orice defect de instalare a codului de GA.

Intreaga lista de mai sus de fapt este un check-list pe care va recomand sa il parcurgeti in cazul in care bounce rate-ul vostru e „prea bun ca sa fie adevarat”.

Pareri avizate:

Am mers apoi la sursa, si am discutat cu doua fete tare-tare pricepute in tainele SEO.
Stiu ca ambele au avut si clienti din Romania dar si clienti internationali, si mai stiu ca au si niste multi ani de experienta in plus fata de mine. Iata ce au avut de zis amandoua despre asta:

Bounce rate-ul poate adesea reflecta probleme de user behavior si de functionalitate ale site-ului. Din experienta personala si profesionala, acesta poate fi datorat:

a) Unei lipse de incredere a userului / vizitatorului in produsul pe care il vinzi/oferi (lucru adesea intalnit in e-commerce)
b) Unei implementari gresite, eronate, de cod pe website-ul respectiv
c) Unei strategii de marketing si sales ineficienta sau invechita
d) Unei lipse de implementare totala a codurilor specifice (vorbim de optimizarea corecta a continutului, de relevanta keywords-urilor, descrierilor meta & more)
e) Faptului ca pur si simplu produsul / serviciul oferit nu mai este la mare cautare
De multe ori, metodele folosite pentru a atrage vizitatori se pot intoarce impotriva ta, mai ales daca strategia de marketing nu are o oarecare etica. Ce presupune asta?
1) Nu „vinde” informatie falsa doar de dragul de a atrage vizitatori noi
2) Nu „vinde” informatie eronata, veche, irelevanta si neupdatata la nevoile actuale, prezente
3) Incearca sa oferi vizitatorilor motive de a ramane pe site-ul tau (extra tip: continut vizual, audio-video, gamificare, programare de loializare)
4) Incearca pe cat posibil ca orice referinta catre o pagina web, video sau orice alt material sa se deschisa intr-o fereastra noua, in acelasi timp pastrand vizitatorul pe pagina ta.
5) Ofera vizitatorilor optiunea de a se abona la un newsletter, la comentarii, la un serviciu pentru a reveni pe site-ul tau
6) Ai incredere in analytics si studiaza comportamentele vizitatorilor, intresele lor, cele mai vizualizate pagini/postari si ceea ce ii face sa fie prezenti pe site/pagina
7) Implementeaza cu incredere principii de gamificare – pot face minuni in termeni de user engagement, loyalty, subscribers, returning visitors si pot atrage noi vizitatori
8) Intotdeauna ofera calitate si nu cantitate. Candva, estimativ 2020, si in Romania va conta.
9) Incearca sa folosesti canalele de marketing si social media aferente ca un magnet care sa atraga/reatraga vizitatorii, nu sa ii indeparteze.
10) Uneori, un marketing prea agresiv sau prea orientat pe vanzari s-ar putea sa indeparteze decat sa apropie. Totul se intampla la nivel H2H (human to human).
11) Testeaza. Masoara. Follow-up.

Roxana Nasoi – SERPlified.com

Si o a doua opinie pertinenta:

Deci bounce rate-ul, ce e și de de pare atât de important?
Bounce rate-ul, pe care îl găsiți în Google Analytics, în cazul blogurilor va fi întotdeauna mare, enorm chiar. De aici trebuie să înțelegeți că nu e bine să fie mare, ci cât mai mic. Înseamnă că lumea stă mai mult pe site-ul vostru, citește și nu iese imediat cum intră. În cazul blogurilor, lucrurile stau altfel.
a) blogurile sunt actualizate zilnic (săptămânal, lunar), prin urmare cititorii fideli intră să citească articolul din ziua respectivă, după care pleacă. Nu mai recitesc altele, nu mai caută pe alte pagini, nu intră pe alte linkuri interne. Le ia maxim 2-3 minute să citească și să comenteze poate. După care ies.
b) cei care vin din google în urma unei căutări fac la fel: citesc informația și pleacă. Foarte puțini vor rămâne să vadă ce-a mai scris bloggerul respectiv, să vadă cine e etc.

Așadar, durata vizitelor în cazul blogurilor e foarte mică, prin urmare și bounce rate-ul ajunge la tavan. Nu e panică! Google-ul are alți algoritmi în privința blogurilor, deci lăsați bounce rate-ul în pace. Nu vă afectează cu nimic.

Andreea Ursu-Lișteveanu – TomataCuScufita.com

Va invit sa cititi intregul articol al Andreei, intrucat cele 10 sfaturi de SEO sunt extrem de bine ajustate pentru cei/cele care vor sa faca blogging. 🙂

Cum scad Bounce-Rate-ul:

Pentru indicii despre cum se poate scadea Bounce Rate-ul las aici cateva idei centrale:

  • Ofera utilizatorului un design prietenos si clar:  Culori care sa usureze citirea, un contrast bun, si cat mai putin „sclipici”.
  • O navigare coerenta (meniu principal, categorii in sidebar). Un utilizator care nu gaseste ce cauta va pleca extrem de rapid.
  • O casuta de Search. Poate suna banal, dar ajuta mult.
  • Nu intesa site-ul cu prea multe reclame. Nu adauga prea multe lucruri in pagina (bannere, videos, un sidebar intesat cu widgeturi).
  • Ofera vizitatorilor continut adiacent (articole pe aceeasi tema, link-uri spre alte articole presarate in textul paginii). Un plugin de related posts, si o politica editoriala de baza pot ajuta mult aici.
  • O tema responsive. Nu exista loc de negociere aici.

Concluzii:

Exista diferente mari intre site-uri si bloguri si intre diferitele nise de bloguri.
Exista diferente majore, de exemplu, intre un site/blog de stiri si un blog de pe nisa de food-blogs sau intre un blog personal/generalist si unul de beauty.

Diferenta consta in ce informatie oferi unui utilizator si ce anume vine utilizatorul sa caute: stirile/retetele in general pot fi considerate informatie punctuala.
Tot ce tine de beauty poate insemna ore in sir de scotocit dupa rujuri, fond de ten si outfits of the day. Insa informatia despre locatia unui eveniment sau preturile unor bilete este punctuala.

Folositi bounce-rate ca sa aflati daca exista probleme tehnice pe site-ul vostru. Folositi bounce rate-ul ca pe un al indicator de metrice, dar nu ii acordati o importanta mai mare decat ar trebui.

Extra resurse:

alaxandra

Owner la CloudBerries
Sunt pasionata de frumos, de internet si de comunitati. De tot ce inseamna Open Source. De animale. Detin doua pisici si un acvariu "mititel" de 130 l.

Sunt Managing Partner la cea mai faina agentie de WordPress Cloudberries, si impreuna cu sotul meu o crestem dintr-un start-up de webdesign in ceva ce va insemna managementul prezentei online pentru clienti super-faini. 🙂

Ultimele postari ale lui alaxandra (vezi toate)



2 răspunsuri la “Bounce Rate: Definitie, Opinii, Resurse”

  1. Corina spune:

    Buna. Cred ca acest blog e foarte fain si o sa il recomand mia departe.
    Recent am gasit informatii referioare la Bounce Rate si procentajul care ar fi cel mai bun pentru un site : 40% ( asta ne spun resursele Google)

    Mai jos atasez inca o resursa interesanta

    http://www.mavenec.com/blog/bounce-rate-google-analytics/

    • alaxandra spune:

      Buna Corina, multumesc pentru vizita si comentariu.
      Nu cred ca poti seta Bounce Rate la 40% si sa spui ca asta se potriveste oricui. Filosofia articolului meu spune tocmai asta: ca difera in functie de nisa, stil de prezentare si categorie de public urmarit.

      E ca si cum ai spune ca greutatea ideala a omului e de 65 de kg. Fara sa specifici varsta, inaltimea, sexul sau alte elemente care sa valideze sau sa infirme ipoteza.

Care este parerea ta?