Tutorial: Backup de WordPress – Cum sa iti salvezi o copie a site-ului tau?

Majoritatea celor care au un site sau detin un blog sau care pur si simplu au informatii valoroase pe calculatoare si online cunosc importanta unui backup facut la vreme. Cei care inca nu au aflat asta pe pielea lor, ar face bine sa ne creada pe noi restul, pentru ca altfel ar putea sa le para rau.

Sa trecem la treaba:

Exista mai multe variante (mereu exista!) prin care se pot face lucrurile.

backup-de-wordpress-corcodus-de-alaxandra

Cum se face un backup de WordPress

Pasul 1

  • Pe domeniul tau:

Baza de date:

WordPress stocheaza tot ceea ce inseamna articole, pagini, comentarii si date despre acestea intr-o baza de date. Daca ai instalat WordPress-ul manual, deja cunosti acest aspect. O copie a bazei de date te asigura ca poti repara oricand orice problema aparuta, si asta rapid.

– Daca ai acces la CPanel poti downloada baza de date manual: foloseste Cpanelul site-ului pentru a avea acces la server si pentru a descarca si salva datele de care ai nevoie.

NU copia listele care contin comentariile SPAM, statisticile sau asa-numitele black-lists daca suspectezi ca vor ocupa prea mult spatiu.

  • Pe wordpress.com/Sau versiunea pt cei (cele) care se grabesc:

– Daca nu ai acces la cele de mai sus, poti sa folosesti optiunea Export de la Tools, din Dashboard-ul de administrare al site-ului tau.

In cazul in care trebuie sa schimbi hostingul de urgenta:
Daca suspectezi ca vei intampina probleme si cu imaginile si nu le poti descarca, iti sugerez sa ai un blog de wordpress gratuit, ascuns vederii oamenilor pe care sa incarci copia de baza de date, si sa bifezi optiunea de a descarca si incarca si imaginile aferente postarilor.

Pasul 2

Fisierele de WordPress:

O copie dupa fisierele WordPress. Teoria recomanda INTOTDEAUNA sa ai instalata cea mai recenta versiune de WordPress. Este cea mai buna protectie impotriva spammerilor, a hackerilor si a altor pericole de acest tip.

In cazul fericit in care acest lucru este valabil, nu ai nevoie de o copie dupa datele WordPress. Este suficient sa descarci una de pe site-ul lor.

Persoanele mai scrupuloase vor prefera insa fisierele existente pe server, si care alcatuiesc in acel moment baza site-ului lor. Ele pot gasi aceste fisiere in directorul Public_Html, si sunt selectate in imaginea la care duce linkul, daca faceti click pe el. Practic, salvand aceste fisiere si foldere, si arhivandu-le intr-un singur folder (pentru a le pastra ierarhia), alaturi de baza de date, aveti acces la toate datele site-ului.

Daca nu ai acces la ftp/cpanel, poti folosi fisierele de WordPress descarcate, pentru a instala inca o data site-ul, si il poti apoi repopula cu postarile/imaginile/datele existente in fisierul de la pasul 1.

Atentie, daca ai copiat datele initiale pe un alt blog ascuns, pentru a salva si imaginile, va trebui sa descarci de acolo postarile si continutul de pe blog, si apoi sa incarci pe noua instalare proaspata datele. Da, bifand optiunea de a descarca si incarca din nou imaginile. E mai consumator de timp, dar se poate dovedi foarte valoros cand nu ai acces la ftp/cpanel din diferite motive.

Pasul 3

Aspectul:

Pasul trei se aplica doar celor care nu au folosit metoda cu ftp/cpanel, si se refera la aspectul site-ului.

El este controlat de doua mari surse de informatii: fisierele care alcatuiesc tema de wordpress si fisierul de stil CSS. 

Tema de wordpress este accesibila in functie de modul de instalare: prin cautarea printre temele oferite ca sugestie de WordPress, sau achizitionata separat – deci descarcabila dintr-o sursa externa.
In orice caz, ea poate fi obtinuta relativ usor din aceeasi sursa. Daca nu ai copiat continutul site-ului cu totul, noteaza-ti undeva numele temei care este in acest moment activa.

Pasul 4

Pluginurile:

Daca nu sunt multe, si nu ai facut modificari in fisierele lor de baza, poti salva doar lista cu pluginurile aflate in functiune. La nevoie ele pot fi reinstalate.

Daca fie si numai ideea de a le descarca pe toate pe rand este ametitoare, descarcarea prin ftp este solutia salvatoare.

In sens invers: cum restaurezi un site, folosind un backup

Folosind phpMyAdmin, trebuie sa selectezi baza de date care te intereseaza, si sa incarci acolo copia ta pe care doresti sa o folosesti.

Pentru mai multe detalii sau pentru varianta care foloseste comenzi mysql, poti citi acest articol.

Pentru WordPress.com

In cazul in care blogul tau este de forma adresabloguluimeu.wordpress.com, si nu ai achizitionat optiuni suplimentare de la WordPress, lucrurile sunt simple:

Din Dashboard, faci click pe Tools, apoi Export si save. Gata.

Atentie aici, pentru ca exista riscul de a dubla postarile si de a gresi destul de tare. Folositi atentionarile de la Pasul 1 si 2, pentru rezultate optime.

Cat de des trebuie facut un backup?

Asta depinde doar de frecventa cu care se schimba lucrurile pe site-ul/blogul in cauza. Zilnic? Saptamanal?
Raspunsurile variaza, si doar in functie de ele se poate stabili o frecventa anume.

Se recomanda, si eu recomand, un backup inainte de orice modificare majora: update-uri majore, schimbari de continut etc.

P.S. Logo-ul WordPress este luat de aici.

Solutii automate:

Eu folosesc pluginul WordPress Backup to Dropbox, care face exact ceea ce spune.

Alte solutii pot fi: Google Drive for WordPress, sau Simple Backup. Sau poti alege o varianta platita (de la 2 centi/zi) myRepono WordPress Backup Plugin.

 

Varianta optima poate fi si o combinatie dintre toate cele de mai sus, mai ales daca datele sunt cu adevarat valoroase.

Daca stiii si alte solutii, astept in comentarii tot ce poate fi util.

Fac parte din:
Facebook:
Publicitate: