Diviziunea muncii, sau de ce fiecare ar trebui sa faca ce se pricepe si doar atat.
Stim cu totii o persoana care e genul "bun la toate": repara instalatia electrica, face pe instalatorul, zugraveste, monteaza rafturi, si ocazional mai pune si gresie/faianta/parchet. Unii oameni sunt pur si simplu talentati si le pot face pe toate. Nu neg. Dar altii sunt priceputi la ceva anume (sa zicem la partea cu tevile), si ajung sa le faca pe restul...de nevoie. Si deseori prost. La noi acasa e un domn care se chinuie de 3 luni sa ne monteze un intrerupator dublu. Intre timp a vopsit niste chestii pe balcon (asta a mers bine), a pus silicon la chiuveta din bucatarie (asta nu a mers la fel de bine), si a re-fixat un alt intrerupator (si aici am avut probleme). Omul e adus de proprietar. Nu il pot nici da afara, nici sa aduc eu altul decat pe cheltuiala proprie. Asa ca doar bombanesc sotto-voce. Poate la anul avem si noi intrerupator ca lumea in hol...
Lucrand de cativa ani in web-development pe cont propriu si nu numai, si mai mult, participand in grupul bloggeritelor de pe facebook la nenumarate discutii despre site-uri, domenii, teme, pluginuri si alte elemente care alcatuiesc o prezenta agreabila a unui site fiabil, am ajuns sa intalnesc deseori persoane care confunda/incurca unele lucruri.
De exemplu, am intalnit persoane care, aflate la inceput, considera ca orice problema tehnica de pe un site poate (sau trebuie) sa fie rezolvata de cei care le ofera hostingul. Desigur, aceasta opinie este mentinuta si de firmele/angajatii firmelor care ofera hosting:
Din dorinta de a fi de ajutor sau de a fideliza clientii, in fine. Din imposibilitatea de a spune nu, sau pentru ca au senzatia ca le stiu pe toate.
Am sa dau doua exemple:
Primul este recent. O persoana a decis ca doreste sa isi faca mutarea de pe un blog pe platforma gratuita, pe domeniu si hosting proprii. Zis si facut. Cumparat domeniul, achizitionat hosting si...cei de la firma au preluat stafeta si au facut tot setupul.
Cu singura problema ca blogul vechi a ramas in picioare, si continua sa:
- fie continut duplicat, cu autoritate si vechime mai mari decat blogul nou
- sa capteze vizitele din motoarele de cautare
- sa impiedice ridicarea metricelor pe noul domeniu, inclusiv a indexarii
- sa produca multa confuzie utilizatrilor
- sa dea batai de cap proprietarei
Un al doilea exemplu:
O alta domnisoara a vrut sa faca acelasi lucru, dar de pe platforma gratuita oferita de Blogger, pe un domeniu + hosting proprii pe platforma WordPress. WordPress.org.
Aceasta trecere inca nu s-a efectuat, pentru ca persoana de la suport tehnic de la hosting a informat-o pe domnisoara ca: trecerea este posibila, dar ca nu se poate garanta integritatea articolelor, a comentariilor sau a imaginilor si ca risca destul de mult sa le piarda. De aici, domnisoara a inteles inclusiv ca este posibil sa piarda chiar si articolele si comentariile de pe blogul pe platforma gratuita. Cum? Nu stiu. Poate doar intentionat.
Evident informatiile sunt incomplete si pe alocuri false.
Concluzia finala e ca desi tranzitia de la blogspot pe platforma gratuita la un site propriu pe wordpress nu e la indemana oricui, treaba se poate face cu maxima finete si rezultate excelente. Daca investesti timp de cercetare in asta si daca ai rabdare. 🙂
Sa lamurim cateva arii de competenta:
a. Compania de hosting iti poate explica de ce site-ul tau nu este accesibil, desi ar trebui sa fie.
b. Compania de hosting te poate ajuta cu un backup suplimentar, in caz de nevoie/urgenta
c. Compania de hosting poate repune un backup daca este nevoie: ai fost virusat, atacat de un hacker, sau ai compromis datele in orice alt tip.
d. Compania de hosting te poate ajuta sa iti resetezi parola (daca asta nu este posibil din ecranul de login).
e. Compania de hosting te poate ajuta cu monitorizarea erorilor care apar, si cu cifre despre consumul de spatiu/banda/procent de prcesor.
f. Compania de hosting este obligata sa te anunte in cazul unor infectii/atacuri de pe server, sa ia masuri ca orice probleme sa fie reparate si sa curete totul cat mai temeinic posibil.
Daca compania de hosting ofera un suport excelent (adica nu sunt obligati, dar o pot face daca sunt foarte-foarte amabili) cei de la suport tehnic te mai pot ajuta cu:
f. Adaugarea unui e-mail pe server
g. Stergerea fisierelor vechi, temporare, a backupurilor in plus, sau altele similare
h. Studierea logurilor de erori, pentru a incerca sa afle sursa unor potentiale probleme.
i. Mutarea unui site, in anumite conditii, de pe un hosting pe serverele lor: daca sistemele de hosting sunt similare, si practic e doar un transfer de fisiere si import de setari.
Cred ca asta e cam tot.
Cei de la hosting, in general, nu ofera sau ar trebui sa taxeze separat:
a. Instalari de softuri gratuite de management de site: Joomla, WordPress, Drupal, TYPO3 etc.
b. Instalari de softuri de management care nu sunt gratuite: Magento, Ghost PRO, LIGHTCMS etc.
c. Instalari si modificari teme, layouturi, culori, bannere, etc.
d. Verificari, instalari pluginuri.
e. Verificari si reparatii a site-ul deja instalat: fie ceva stricat de client, fie ceva "intamplat" pe parcurs: conflicte de pluginuri, de teme, de fisiere core, erori etc.
f. Devirusari pe sisteme instalate, verificari de integritate etc.
G. Optimizari: de viteza, incarcare, SEO etc.
Motivele simple pentru care asa ceva nu e recomandat sunt:
Serviciile de hosting sunt clar definite in contractul pe baza caruia se ofera abonamentul de hosting, si ele presupun niste limitari de competenta.
Clientii nu ar trebui sa le ceara acestora sa isi depaseasca aria de competenta, pentru ca in aceasta mentalitate ei cer un serviciu care nu li se cuvine, de la cineva care nu se pricepe la asta sau care nu e platit pentru acel lucru.
In consecinta, se cere ceva pentru care nimeni nu va ofera garantii. Si asta nu e bine. E o mentalitate simplista, si daca vreti/vrem ca internetul romanesc sa progreseze trebuie sa invatam sa platim pentru servicii, si sa nu mai facem lucrurile decat cu oameni dedicati, care sunt in cunostinta de cauza si care pot oferi garantii pentru munca lor.
Pentru toate lucrurile pe care NU le poate (nu ar trebui, vreau sa zic) face firma de hosting pentru clientii lor, cei/cele care ar trebui angajati sunt developerii de web: care stiu platforma pe care doriti sa aveti site-ul, care cunosc limitarile, bunele-practici si care isi declina competenta pe treburile pe care nu le pot face 100% cu profesionalism. Cum ar fi hostingul web. 😀
Serios, asta e marca unui om caruia ii pasa de munca lui: stie pana unde se pricepe, si de acolo fie te anunta ca nu se pricepe, fie iti recomanda pe cineva care te poate ajuta.
Ce parere aveti? Se practica si in alte domenii (in afara de reparatiile din casa) treaba asta? Cu ce v-ati confruntat pana acum?
5 răspunsuri la “Diviziunea muncii – mirajul omului tehnic”
Un articol de foarte mult bun simt si cu informatii corecte si de mare ajutor.
Intrebare:
Care sunt firmele de hosting care ofera servicii competente? Am schimbat deja 4 firme de hosting pana acum. Nu mai sunt incepatoare, asa ca acum stiu ce trebuie sa mi se ofere, ce sa cer.
Dar cand platesc 150 de euro lunar….
Multumesc pentru vizita si comentariu.
Din pacate avand in vedere situatia ta: nevoile, numarul de vizite si consumul, cel mai bine e sa discuti fie cu persoane care iti impartasesc experienta fie sa cauti cat mai multe oferte si sa le cercetezi.
Nu te pot ajuta altfel, stii bine ca as face-o daca as putea.
Da, e o mare problema aici. Stiu si ca ma pot baza oricand pe un sfat cinstit din partea ta.
Multumesc mult, Alex 🙂
Gina, macar sa fie raspuns cinstit, chiar daca e inutil. :))