Cum raportezi o stire falsa pe facebook. Si de ce

Ai vazut probabil insiruirea nesfarsita de stiri alarmiste, senzationale, extraordinare, despre remedii de slabit, despre cure anti-cancer miraculoase, despre valuri ingrozitoare de amenintari apocaliptice sau despre dusmani ascunsi dati pe fata de site-uri care mai  de care mai obscure.

E o invazie intre noi, si informatia deseori e atat de multa incat e dificil de filtrat, mai ales daca nu esti obisnuit(a) cu acest exercitiu.

Circula pe internet un asa-numit "test socratic" pe care ar trebui sa il facem cu fiecare informatie:

Esti sigur(a) ca ceea ce vrei să dai mai departe este adevarat?
Esti sigur(a) ca ceea ce vrei să spui este un lucru bun?
Esti sigur(a) ca ceea ce vrei să îi spui este folositor?

Personal nu am gasit nici o dovada ca cele trei intrebari de mai sus ar fi originat cu Socrate, dar ca exercitiu intrebarile sunt bune. Daca o veste, un articol sau o idee indeplinesc macar una dintre conditiile de mai sus, merita dat/data mai departe. Daca nu, probabil ca singurul efect al impartasirii acestor informatii este cresterea nivelului de "zgomot informational".

Acum sa ajungem la Facebook. In functie de cei pe care ii ai in lista, in functie de preocuparile tale (la ce dai like/share, unde comentezi), si in functie de frecventa cu care esti activ cu anumite linkuri, pagini, persoane si bucati de informatie, Facebook alege ce informatii sa iti afiseze. Dintre cele impartasite de prietenii din lista ta, tu vezi o portiune foarte limitata, pentru ca pur si simplu nuai avea timp sa citesti tot/ai fi rapid coplesit(a) de cantitatea de informatie.

Facebook, de fapt retelele sociale in general, au contribuit foarte mult la schimbarea paradigmelor sociale:

Impartasirea de vesti despre evenimente importante, organizarea de manifestari sociale/politice. Facebook a avut un rol major in alegerile prezidentiale din 2014. Acest fapt e de necontestat. Twitter a avut roluri importante de jucat in Primavara Araba, si in protestele din Egipt.

Asta pe langa faptul ca mediul online ar trebui sa fie o resursa valoroasa: pentru a impartasi amintiri, pentru a tine legatura cu familia si prietenii, pentru a culege informatii realmente utile si interesante.

Exista doua modalitati de a face curatenie in newsfeed, dar numai una dintre ele are efecte si asupra sursei de informatii false, inutile si deseori plina de manipulare:

Prima optiune e "unfollow". Unfollow paginilor si prietenilor si grupurilor care impartasesc si se scalda in acest tip de informatie. Insa in felul asta inchizi partial optiunea de dialog cu acele persoane.

A doua, este folosirea uneltelor de raportare al informatiilor false. Sistemul de raportare se bazeaza pe numere: cu cat mai multe persoane protesteaza in acest mod, cu atat e mai probabil ca "sursele" sa fie avertizate, sanctionate sau chiar sa le fie inchise paginile. Cu cat informatia se disemineaza mai putin, cu atat aceste site-uri mizerabile vor ramane fara obiectul muncii.

Iata cum sa raportezi o stire falsa, pe facebook:

Pasul 1:

Cum raportezi o stire falsa pe facebook. Si de ce

 

Pasul 2:

Cum raportezi o stire falsa pe facebook. Si de ce

 

Pasul 3:

Cum raportezi o stire falsa pe facebook. Si de ce

 

Concluzii:

Traim intr-o era incare informatia, desi pretioasa, exista/este produsa in cantitati coplesitoare. Uneori (si asta se intampla mai des decat ai crede), informatia falsa este folosita pentru a manipula opinia publica: inspre scopuri politice sau pur si simplu financiare, ale unor "publicatii" obscure de pe internet. 
Atunci cand ne pierdem vremea filtrand informatie de proasta calitate e mai putin probabil sa ajungem la informatie de calitate, la informatie utila. Si aici riscam sa pierdem pariul cu timpul petrecut online.

Tie ti se pare necesar sa filtram informatia careia ii acordam atentie? Si daca da, in ce scop faci acest lucru?

Lasă un răspuns

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Fac parte din:

Facebook:

Publicitate: