Cum raportezi o problema tehnica?

Lucrez din 2011 in medii unde programarea, site-urile, online-ul, aplicatiile si construirea lor sunt principala ocupatie. Din 2012 am inceput sa fac asta si after-hours. 🙂

Lucrand in software si construirea de software ziua, si (doar) in webdevelopment serile am ajuns la cateva concluzii importante:
Munca de genul asta iti obisnuieste mintea sa functioneze mult mai schematizat, chiar daca exista componente creative majore si aici. 🙂

Cum raportezi o problema tehnica?

Cum raportezi o problema tehnica - Corcodus
Nu e imposibil sa comunici cu o persoana obisnuita sa gandeasca in cauze/efect, insa e nevoie de cateva lucruri importante: sa dovedesti ca iti pasa (si ca nu impingi problema pe capul persoanei respective si atat), ca ii respecti timpul si ca esti preagatit(a) sa il/o ajuti sa ajunga la capatul problemei.

Nu intotdeauna un programator/om tehnic va reusi sa gaseasca problema intalnita de tine din prima, uneori e nevoie de ore intregi de munca, si de cautare cu lumanarea. Un site poate avea mii de fisiere, in sute de foldere, si problema poate sa fie in alta parte: in baza de date, cu mii de inregistrari si date in ea.

Cum dovedesti ca iti pasa:
Adunand toate informatiile preliminare, si oferindu-le cat mai limpede.

Cum respecti timpul celuilalt?
Fiind concis, si avand pregatita o lista de idei. Divagatiile, cand incercati sa rezolvati ceva concret nu ajuta pe nimeni.

Cum poti ajuta pana la capat?
Tu fiind persoana care a raportat problema, esti si in masura sa verifici daca ea e rezolvata. Asta e fix treaba ta, sa stii. Mai ales ca doua perechi de ochi sunt merue mai bune ca una singura. Asta nu inseamna ca ar trebui sa sugerezi cum se repara problema, ci pur si simplu sa stai prin zona daca e cazul.

Si inca ceva important:

Daca persoana care te ajuta o face fara nici un fel de contract/plata pentru tine, atitudinea ta e foarte importanta. De la modul in care pui intrebarea, pana la munca preliminara facuta de tine. Chiar daca e doar un search pe google in avans, orice incercare sa iti lamuresti putin lucrurile e apreciata cand ceri ajutor gratuit: fie pe forumuri, fie la autori de teme, pluginuri sau pe grupuri de facebook.

Inainte de a incepe:

a. Asigura-te ca problema exista, si ca nu e ceva minor: daca folosesti un plugin de cache, da un clear-cache la site & la browser.
b. Daca e ceva dificil de explicat (site-ul cade brusc), vezi daca nu cumva e vorba de mentenanta pe server, sau de vreo problema la hosting
c. Verifica si cu altii, ca sa fii sigur(a) ca problema nu e cu internetul/calculatorul/device-ul tau.
d. Noteaza ce ai facut inainte ca problema sa apara si mai ales ce ai incercat tu ca sa o repari.

Informatii generale:

Aceste informatii variaza destul de putin de la caz la caz, insa sunt importante, pentru ca uneori problema ta a mai fost intalnita si altundeva, si punand cap la cap informatiile se poate ajunge repede la o rezolvare. De exemplu in cazul unor update-uri de pluginuri sau de WordPress, e inmod special valabila informatia de mai sus. Aduna si noteaza urmatoarele informatii generale:

  • Link la blogul tau
  • Versiune de WordPress/Sau platforma folosita si versiunea ei
  • Versiunea de PHP si orice alte detalii despre serverul tau
  • Nume tema & versiunea ei
  • Lista pluginurilor active & versiunile lor
  • Sistemul de operare si versiunea lui
  • Browserul si versiunea lui

Informatii specifice problemei:

Acum, legat fix de problema ta, afla cat mai multe inainte de a merge la cineva pentru  a cauta o rezolvare.

  • O descriere scurta a problemei
  • Problema se petrece doar pentru useri logati, sau nu?
  • Copy-paste cu eroarea care se intampla
  • Linkul direct (URL-ul) problemei
  • Atasamente care descriu problema: screenshots sau videos
  • Error-log-ul de pe server.
  • Cum te-ai astepta in mod normal sa se comporte site-ul tau?
  • Care sunt pasii pe care i-ai facut ca sa intalnesti eroarea?
  • Care sunt modificarile/updateurile/schimbarile care ar fi putut provoca problema?

Poate ca pare o lista luuunga de intrebari preliminare, insa in cazul in care cineva te ajuta gratuit nivelul asta de informatie inseamna timp pretios economisit. Daca cineva te ajuta contra-cost informatiile astea te vor ajuta sa construiesti o relatie buna cu persoana de la tehnic, si sa iti scazi costurile pe termen lung, pentru ca se vor cheltui mai putine ore cu identificarea si diagnisticul problemei. Si nu in ultimul rand, o problema gasita rapid si descrisa bine se va rezolva mai repede. Nu asta e si scopul?

Care a fost problema la care ati avut cele mai mari dificultati intampinate la diagnostic si comunicare?

alaxandra

Owner la CloudBerries
Sunt pasionata de frumos, de internet si de comunitati. De tot ce inseamna Open Source. De animale. Detin doua pisici si un acvariu "mititel" de 130 l.

Sunt Managing Partner la cea mai faina agentie de WordPress Cloudberries, si impreuna cu sotul meu o crestem dintr-un start-up de webdesign in ceva ce va insemna managementul prezentei online pentru clienti super-faini. 🙂

Ultimele postari ale lui alaxandra (vezi toate)



Care este parerea ta?